SpaceShip Game
Mi a kapcsolat az Erővektor-Gyorsulásvektor-Sebességvektor-Helyvektor között?
Pár perc "játék" ezzel az űrhajós szimulációs GeoGebra5 programmal, s teljesen világossá válnak az ok-okozati összefüggések. Az letöltött GeoGebra5 fájl ablakát tegyük teljes képernyőre, a játék a Start gombra kattintással, majd a felfelé mutató kék nyílra kattintással indul. Az űrhajó főhajtóműve, a tolóerővektor (az ezzel párhuzamos gyorsulásvektor) a kék nyilakra való egérkurzor-kattintással irányítható, az űrhajó forgása pedig a zöld nyilakkal. (Igazából az űrhajó forgása az oldalirányú fúvókák segítségével, kis oldal irányú erőkkel lehetséges, de a játékban az űrhajót pontszerűnek tekinthetjük, s amerre éppen néz, olyan irányú tolóerő hat rá a főhajtóműből, olyan irányú a gyorsulása.) Új játék kezdése (Null gombra kattintva) esetén az űrhajó nyomvonala a Ctrl+F billentyűkombinációval törölhető.
GeoGebra Szimulációs Fájl SpaceShip Game
[Euler Metódus Numerikus Integrálás]
Gyorsulásvektor-Sebességvektor-Helyvektor közötti kapcsolat vizualiációja-megértése.
Ok -> Okozat kapcsolat (Integrálás)
Az Erővektor hatására gyorsul. F=ma (Hajtómű, fúvóka)
Az m (tömeg) skalár, egy szám. F és a pedig vektorok.
Az Erővektor párhuzamos és egyirányú a Gyorsulásvektorral.
Az F=ma vektoregyeneltben m>=0 (tömeg) szorzótényező dönti el az Erővektor mennyire nyújtott a Gyorsulásvektorhoz képest.
A Gyorsulásvektor okozza a Sebességvektor változását.
A Sebességvektor okozza a Helyvektor változását.
(A Gyorsulásvektor okozza közvetve (kétszeres integrállal) a Helyvektor változását, elmozdulás.)